Szkoła Podstawowa nr 1 w Gniewkowie

Grecja - kwiecień 2013r.

OSIEM RÓŻNYCH KRAJÓW, A POŁĄCZYŁ NAS PROJEKT COMENIUS.

Od kilku lat Szkoła Podstawowa nr1 w Gniewkowie z inicjatywy Pani dyrektor mgr Doroty Gliwińskiej realizuje partnerskie, międzynarodowe projekty umożliwiające nawiązanie współpracy m.in. ze szkołami państw Unii Europejskiej.

W dniach od 07 do 13 kwietnia 2013r. odbyło się trzecie spotkanie przedstawicieli z Turcji, Litwy, Bułgarii, Rumunii, Hiszpanii, Portugalii i Polski biorących udział w realizacji projektu European Multiguide 2012-2014. W ramach tego przedsięwzięcia troje uczniów naszej szkoły pod opieką nauczycieli udało się do Grecji-mitycznej krainy Olimpu i gromowładnego Zeusa .Celem naszej podróży była szkoła w Tripoli-mieście położonym w centrum Peloponezu. Gospodarze zadbali o to, by realizacja zdań projektowych odbywała się zgodnie z programem mobilności. Odbyły się więc warsztaty projektowe, dyskusje panelowe, spotkania z nauczycielami i uczniami. Opracowano także zadania projektowe do dalszej realizacji i przydzielono je poszczególnym delegacjom państw uczestniczących w projekcie.

Ponadto pobyt w Grecji pozostawił uczestnikom wyjazdu wiele miłych wspomnień- nie tylko odnośnie pięknych zabytków, widoków czy smaku greckich potraw. Grecy to wyjątkowo mili ludzi, którzy kojarzyć się będą nam już zawsze z radością, tańcami i uśmiechem na twarzy. Uczniowie tak wspominają pobyt w Grecji:

"Przed samym wyjazdem byłem mocno zestresowany. Bałem się, że nie poradzę sobie z językiem angielskim. Jakże się myliłem-grecka rodzina powitała mnie ciepło i bardzo miło. Nie miałem też problemu z porozumieniem się z nimi czy też później z kolegami z innych krajów. Rozdałem upominki związane z Polską. Byli pod wrażeniem!

Na zawsze w pamięci pozostaną mi piękne widoki greckich ruin- zamku w Mykenach i dwukomorowego grobowca Agamemnona, greckiego amfiteatru czy przeróżne wykopaliska w muzeach: „Papanastosiu Municipal Museum”,„Museum of the Arcadian History and Culture”,„Open-air water Power Museum”. Podobała mi się stara szkoła w wiosce Nestani czy spacer po tradycyjnej wiosce Vytina.Niezatarte wrażenia pozostaną po pobycie w jaskini, w której mieszkali kiedyś ludzie pierwotni-wszystko pięknie podświetlone iskrzyło się i błyszczało, pięło się w górę lub opadało w dół przyjmując bajkowe kształty. Mógłbym tak opowiadać i opowiadać...

Kiedy nastąpił czas powrotu było mi żal wracać, gdyż bardzo związałem się z rodziną mnie goszczącą i innymi przyjaciółmi z Grecji. Podczas rozstania wszyscy płakaliśmy. Obiecaliśmy sobie, że w przyszłym roku bracia: Theodor i Angelo odwiedzą mnie w Polsce. Ja zostałem zaproszony przez ich rodziców również do Grecji"

Mateusz Affeldt

"Dzięki wyjazdowi poznaliśmy uczniów z innych państw: Grecji, Bułgarii, Rumunii, Litwy, Francji, Hiszpanii, Portugalii, którzy także realizują ten projekt. Poznawaliśmy historię Tripoli oraz okolicznych miejscowości. Ułatwiły nam to wizyty w muzeach oraz innych starożytnych miejscach. Rodziny, które nas gościły były sympatyczne i miło zorganizowały nam czas pobytu. Wszyscy, choć trochę podszkoliliśmy swój język angielski, gdyż tak jedynie mogliśmy się porozumiewać. Nauczyliśmy się też kilku słówek w języku greckim. Myślę, że wszyscy uczestnicy wyjazdu wrócili do domów zadowoleni, radośni, pełni miłych wspomnień oraz ciekawych fotografii".

Kaja Romanowska

" Z naszej stolicy polecieliśmy samolotem do Aten. Była to pierwsza moja i moich kolegów podróż samolotem. Lot znieśliśmy bardzo dobrze. Z przystanku autubusowego w Tripoli zabrały nas rodziny, u których mieszkaliśmy. Każdy z uczniów trafił do innej. Mieszkając w rodzinie greckiej obserwowałem ich życie i zwyczaje. Kolejne dni to już nauka i zwiedzanie muzeów, podziwianie urokliwej Grecji. Wszyscy uczestnicy programu Comenius byli zachwyceni polską prezentacją wirtualnej mapy ukazującej piękno naszego regionu, którą prezentowaliśmy podczas uroczystej akademii. Podczas tygodniowego pobytu uczestniczyliśmy w lekcjach: j. greckiego, j. angielskiego i matematyki. Byliśmy gośćmi burmistrza Tripoli, podziwialiśmy koncert w wykonaniu uczniów ze Szkoły Muzycznej w Tripoli, gościliśmy w radiu(nawet niektórzy udzielali wywiadów!),Najbardziej spodobało mi się miejsce, w którym widzieliśmy jak ludzie własnoręcznie wyrabiają piękną biżuterię. Na wycieczce też dowiedziałem się, że w skład Grecji wchodzi około 2000 wysp. Ta podróż bardzo mi się podobała, spędziłem tam miło czas. Dzięki programowi "Comenius" udało nam się zwiedzić maleńką część tego pięknego kraju.

Kamil Matysek

Każdy z uczestników pracy  przywiózł wiele wrażeń, wspomnień i zapału do dalszej pracy projektowej. Nic tak nie zbliża ludzi różnych kultur jak wspólna  praca, wymiana doświadczeń, przeżyte wspólnie chwile.  To umożliwiają  nam realizowane wspólnie działania związane z tematyką projektu.